Financieel verslag voor afdelingen
Als afdeling moet je een kleine boekhouding bijhouden om een overzicht te houden op je financiën. Welke inkomsten en uitgaven heb je, wat staat er op onze zicht- en spaarrekening, wat heb je cash… Om jullie hierbij te ondersteunen hebben we een document gemaakt waarin je de inkomsten en uitgaven kan noteren en waarbij alle totalen meteen worden berekend.
Wil je hiermee aan de slag?
Rekening openen
Start je een afdeling op? Je opent bij een bank naar keuze een rekening op naam van jullie afdeling. Hiervoor heb je 3 volmachthouders nodig.
De bank zal enkele documenten opvragen over de statuten van Samana. Deze kan je opvragen via antwerpen@samana.be
Enkele tips
Bespreek 1 tot 2 keer per jaar de financiële situatie van de afdeling.
Bespreek met al je vrijwilligers hoe jullie omgaan met verschillende situaties zoals:
– Wie mag er betalingen doen met de bankkaart van de afdeling?
– Welke (reële) onkosten worden terugbetaald aan vrijwilligers?
– Betalen vrijwilligers (evenveel) wanneer ze helpen op een activiteit?
– Is er een ‘sociaal tarief’ mogelijk voor leden met beperkte middelen?
Let op voor phishing. Phishing is een vorm van cybercrime waarbij criminelen je opbellen of een e-mail/sms naar je verzenden om gevoelige informatie te ontfutselen zoals inloggegevens, creditcardinformatie, pincodes of andere persoonlijke gegevens. Geef deze gegevens nooit zomaar door. Krijg je iets aan dat je niet verwacht, kijk alles goed na en neem om zeker te zijn contact op met je bank.