Aandacht voor de Levensfasentest

Aandacht voor de LevensfasentestDe afgelopen jaren ben je in Samana het woordje ‘levensfase’ ongetwijfeld al eens tegengekomen. De meeste van onze afdelingen hebben al heel wat jaren op hun teller, en hebben dus ook al een paar jubileumfeesten met succes mogen vieren. De meeste afdelingen draaien jaar na jaar op volle toeren met heel veel inzet. Dat is een sterk punt, maar tegelijkertijd houdt het ook enkele valkuilen open.

De jaren kunnen zo voorbij strijken, dat we soms niet meer beseffen dat we als groep aan het verstillen zijn. Veel mensen komen er soms niet meer bij, nieuwe ideeën blijven uit of durven we niet altijd aan, en we houden ons vooral bezig met het onbewust herhalen van dat wat we al jaren goed doen.

Dit instrument (de levensfasentest) geeft net, zoals een koortsthermometer, aan hoe het met de gezondheid van onze plaatselijke werking gesteld is. Die temperatuur zegt iets over wat er gaande is. Voor de begeleiding van een afdeling gebruik je dus best eerst een ‘thermometer’. Je begeleiding pas je aan de temperatuur aan, zeg maar de levensfase, waarin een groep zich bevindt.

Vanuit Samana willen we deze temperatuurmeting in héél Vlaanderen op eenzelfde wijze en in dezelfde periode organiseren en opmeten. Daarom organiseren we in het voorjaar in het arrondissement Antwerpen op een achttal plaatsen bijeenkomsten waar we alle afdelingen op uitnodigen om met 2 à 4 vrijwilligers uit je afdeling deze levensfasentest toe te lichten, samen te overlopen en ter plaatse in te vullen.

De concrete en praktische informatie over de levensfasentest krijgen kernbesturen binnenkort toegestuurd.

Twee belangrijke vragen:

  1. Is het verplicht? Moet elke afdeling dit doen?

    Antwoord: Ja, zowel vanuit de overheid, als vanuit de Samana-vereniging willen we met deze meting een duidelijk en eerlijk zicht krijgen op de gezondheid van onze plaatselijke afdelingen.

  2. Waarom is dit nodig? Waarom is dit belangrijk?

    Antwoord: Zoals je weet, heeft elke afdeling zijn eigenheid, zijn manier van werken, zijn cultuur. Maar ook zijn zorgen en aandachtspunten. Aan de hand van deze resultaten kan Samana zijn begeleiding nog meer op maat afstemmen op de noden van de afdelingen. Vooral dit laatste is het belangrijkste argument om met de juiste pijlen op de juiste doelen te kunnen richten.
    Als het verenigingsleven in Vlaanderen onder druk staat, is het zeker belangrijk dat we vanuit de Samana-vereniging nog meer kunnen inzetten op doelgerichte en waarderende ondersteuning.
    Als Samana ‘samen doen’ is, dan is dit een belangrijke stap vooruit die we samen willen zetten.

Deze bijeenkomsten zijn per cluster georganiseerd:

1. Cluster In Den Bocht: donderdagvoormiddag 21 februari 2019.
2. Cluster Kontich: woensdag 15 mei 2019 om 19.30 uur, in het CM-kantoor, St. Jansplein 11, Kontich.
3. Cluster Noord: dinsdag 23 april 2019 om 19.30 uur, Parochiecentrum ‘Den Baptist’, Sint Jansstraat 146 in Essen Wildert.
4. Cluster Noorderkempen: woensdag 24 april 2019 om 19.30 uur, GC Jan vander Noot, Mudaeusstraat 9 in Brecht.
5. Cluster Polder & Hei: dinsdag 26 maart 2019 om 19.30 uur, in het CM-kantoor, Bredabaan 375 in Brasschaat.
6. Cluster Rupel: donderdag 4 april 2019 om 19.30 uur, in de zaal Tijl, Wilgenstraat 7 in Boom.
7. Cluster Merksem en Cluster Schoten: woensdag 8 mei 2019 om 19.30 uur, Parochiecentrum ‘De Garve’, Van Praetlei 137 in Merksem.
8. Cluster Voorkempen: dinsdag 23 april 2019 om 19.30 uur, Domein Hooidonk, Langestraat 170 in Zandhoven.

Lukt je de datum van de cluster niet, geen probleem. We organiseren ook nog een extra bijeenkomst op woensdag 24 april 2019 om 14 uur in het CC ’t Gasthuis, Turnhoutsebaan 199 in Wijnegem.

Tijdens deze bijeenkomst is het de bedoeling om samen met jullie de ‘levensfasentest’ van jullie afdeling in te vullen (meer info zie achterzijde van deze brief). Daarnaast maken we zeker ook ruimte voor ontmoeting.

We hopen jullie die namiddag zeker te ontmoeten! Wij verwachten van elke afdeling 2 (tot 4) personen. Indien je als verantwoordelijke zelf niet aanwezig kan zijn, vaardig dan enkele medewerkers van je afdeling af voor deze vergadering.

Graag een seintje vóór 22 maart 2019 met hoeveel personen jullie aanwezig zullen zijn: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 03 221 95 70